Monday 21 November 2016

Nissan Almera Sangat Jimat Minyak

Assalamualaikum wbt..

Nun Singapore belakang tu.. Bila la aku nak masuk Singapore??

Harini nak berkongsi penggunaan petrol untuk Nissan Almera.. Ujikaji a.k.a kajiselidik yang aku buat ni adalah berdasarkan penggunaan petrol RON95 (Shell) dengan tarif petrol RON95 RM1.95/liter yang berkuatkuasa pada 01.11.2016..

Untuk info, full tank petrol Nissan Almera ni = 41 liter. Jika kita ambil kira harga petrol sekarang, untuk full tank ialah = RM79.95 (RM80,00 la senang kira kan..)

Penggunaan jarak dekat:

Kebiasaannya, aku isi petrol Almera ni pada jumlah RM50.00 setiap isian. Untuk jarak dekat, maksud aku ialah pi keja, balik keja, pi main jalan area Nilai saja.. Penggunaan isian RM50.00 ni boleh pi sehingga 340km.. Bagi aku, dengan pemanduan biasa dan jarak yang dekat, menjimatkan jugak lah dengan milage begitu untuk isian RM50.00 pada masa harga petrol November 2016.

Penggunaan jarak jauh :

Ada lagi 3 bar petrol lepas sampai rumah.. Lebih kurang 100km boleh jalan tu..

Aku dah try penggunaan jarak jauh. Dari Nilai - Johor Bharu, milage long distance lebih kurang 300km.. Sampai JB aku pusing-pusing JB.. Esoknya aku terus ke Desaru.. Dari Desaru aku ke Tanjung Piai.. Balik JB.. Dan balik Nilai.. Total milage aku bila sampai rumah ialah 1108km.. Dengan 3x isian RM50.00 petrol RON95 yang bermakna total isian = RM150.00.. Rasa2nya berbaloi tak dengan harga petrol sekarang RM1.95/liter.. Lebih kurang RM0.13/km.. Ermmm..

Bagi aku, sangat berbaloi..

Dulu aku pernah pakai Proton Exora CPS (Manual).. Kalau isian petrol RON95 ketika harga petrol RM1.75/liter, kalau isi RM150.00, milage boleh pi takat 950km mcm tu kalau aku balik kampung..

Jadi, berdasarkan pengiraan aku yang tak berapa nak ceghedik sangat ni & juga berdasarkan pengalaman pemanduan harini, bagi aku, pengguna petrol untuk Nissan Almera sangat efisien & jimat petrol.. Jom bertukarlah ke Nissan Almera.. Dari luar nampak saiz L.. Masuk dalam rasakan kenikmatan saiz XXL.. Sangat berbaloi dengan nilai wang anda dikala ekonomi yang tidak menentu pada masa ini.

3 comments:

Carlos Harris said...

gotta say the Nissan Almera 2019 is really oil-saving. Driving it for nearly a year, and it's saving 1/3 oil compared to my older car

Carlos Harris said...

And Nissan Almera Malaysia is really great too. love the release of nissan almera in my

Anonymous said...

Thank you for the great post! I love your articles! I'm a car fanatic and coffee lover. I am used to using coffee capsule, I make my own k cup with a k cup filling sealing machine. But I am finding new ways to enjoy coffee recently.