Friday 21 June 2013

Anakku Seorang Pengawas

Assalamualaikum..

Aku sebenaqnya dah lama nak masukkan posting ni cuma banyak sgt memikiaq sampai terlupa.. Tadi sebab myWife cerita satu story pasai anak aku, aku pun masukkan la sikit cerita.. -)

Masa Darjah 2


Anak aku tahun 2013 ni dilantik menjadi pengawas sekolah.. Mesti ada yg kata, "Ala.. biasalah, anak chegu.. Mesti la dpt jadi pengawas.." Hahaha.. Betoi tak?? Ha, secara ikhlas dan jujur aku bgtau, walaupun aku Ketua Unit Disiplin di sekolah, Unit Pengawas sekolah tu dibwh bidang kuasa aku, tapi aku sikit pun tak ambik tau urusan pemilihan pengawas sekolah.. Walaupun panel pemilihan pengawas ni semuanya kwn2 seangkatan dgn aku, aku memang tak bagi sikit hin pun utk lantik anak aku jadi pengawas.. Ok.. Harap semua rakyat Malaysia faham yaa.. NO CHANCE!! Walaupun anak aku.. Hahaha..



Tentang exam pulak, bukan nak memuji, tapi realiti... Dina anak aku kebiasaanya exam akan dpt antara 3 terbaik didalam kelas.. Setiap kali Hari Anugerah Cemerlang, mesti Dina akan dapat anugerah (tak mcm aku yg dulu pemaleh belajaq..).. Ada kwn2 wife aku kata.. " Anak chegu, mesti dpt soalan bocor.. Boleh la dpt hadiah selalu.." Sakit tak hati anda kalau kita tak pernah minta soalan bocor.. Aku tak pernah sekalipun minta intai2 soalan exam walaupun masa aku sekolah di Puchong dulu, ada jugak kwn2 aku minta tgk soalan.. Bagi aku, biaq anak aku independet sendiri masa dia disekolah.. Biaq dia berusaha sendiri supaya kalau berjaya dia akan berasa puashati.. 

Disekolah, lepas keluar kereta, Dina takkan jumpa aku dah sampai dia balik sekolah jam 1.05pm.. Walaupun dia ada sekali terlupa aku bagi duit makan, dia takkan cari aku sebaliknya berusaha pinjam duit dari kawan dia.. Ha, mcm tu la.. Jgn bagi CHANCE... Hehehe.. Jadi, kpd sapa2, tak perlu ada prasangka terhadap murid yang berstatus 'Anak Chegu' kerana setiap orang ada cara utk mendidik anak2 agar berdikari..

Ok.. Sekian..

No comments: